Dag 3 - Et møte med irsk historie

Dag 3.

I dag ble jeg vekket av Fredik som kom inn på rommet og skrek ¨Jan, det er frokost¨. Jeg gikk inn i dusjen, pusset tenner og gikk inn i stuen for å spise. Egg og bacon som vanlig. I dag skulle vi til Newgrange som da er en over 5200 år gammel ganggrav som ble oppdaget av folk på 1600-tallet. I over 4000 år lå den skjult på grunn av at haugen sank og ble etterhvert en del av landskapet. Newgrange ble restaurert i 1960-årene og er nå tilgjengelig for turister. Avreisen var klokken 11.00 så 10.55 møtte vi i resepsjonen. Da sjåføren kom satt vi oss inn i bilen og sov litt, reisen tok ca.45 minutter. Da vi kom dit gikk vi inn i et lite museum for å kjøpe billetter. Vi ble kjørt av en minibuss kl. 12.15 kom bussen og kjørte oss til selve Newgrange. Vi ble møtt av en guide og fikk en liten gjennomgang av historien og 15 minutter seinere fikk vi lov å gå inn og se hvordan det ser ut inne. Mannen som viste oss rundt sa at de ikke vet så mye om bygningen men de vet at den har en sammenheng med solen. Selv om bygget var formet som en sirkel og er ca. 40 meter lang og brei var det veldig liten plass der inne. Da vi var ferdig med omvisningen ventet vi på bussen som kjørte oss tilbake til museumet. Vi spiste lunsj i kantinen der og da vi var ferdig ble vi kjørt tilbake til hotellet av sjåføren vår Leo. På veien gikk vi gjennom en butikk for å kjøpe ting som vi trengte for å overleve i ukene som kommer, som f.eks egg og bacon. Seinere på kvelden spiste vi middag i restauranten på hotellet og etter middagen gikk vi for å bade. Da vi kom hjem spilte vi ¨Ligretto¨satt i stuen og snakket.